EDUP3013 (Falsafah Pendidikan di Malaysia)

KONSEP ASAS FALSAFAH
Konsep Asas Falsafah
·        Falsafah = Perihal Mencintai Kebijaksanaa (Kuno, Yunani)
·        Tugas seorang falsafah,
1.     Menilai kehidupan manusia dan pengalaman manusia dengan cara menganalisis dan memberi intrepretasi
2.     Mencari rumusan secara keseluruhan
·        Russel – Teologi dan Sains which menggunakan taakulan dan logic
·        Fung Yu-Lan  – Reflektik yang sistematik
·        E.D. Miller – Berfikir secara rasional dan kritis terhadap perkara-perkara yang penting
·        Immanuel Kant – Bukan menentukan praturan tetapi menganalisis pendapat peribadi
·        Sharifah Alwiah Alsagoff – Pertimbangan dan andaian terhadap perkara-perkara penting
·        Hu Jun – Disiplin
Kesimpulan,
ü  Falsafah is pemikiran/ pandangan yang kritis, benar, bernas dan rasional.
ü  Tujuan : Memberi bukti dan memberi arah tuju/ pedoman untuk perkara-perkara penting dalam kehidupan
Konsep Pendidikan
Ø  Latin = Edecere = Membimbing/ Melatih
Ø  Pendidikan: Aktiviti-aktiviti yang merangkumi perkembangan dan pembentukan ilmu, kemahiran jasmani dan semangat manusia.
Ø  Aktiviti yang mempunyai objektif, rancangan dan organisasi untuk mendidik manusia menjadi insan yang berilmu, berakhlak dan berkemahiran.

Pandangan Tokoh-tokoh terhadap Pendidik
Plato
-        Individu yang berakhlak mulia
-        Menyokong Socrates dalam pembentukan warganegara yang baik
Jean Jacques
Suatu usaha yang berterusan bermula dari kanak-kanak kecil lagi
Aristotle
Membuka peluang warganegara untuk mencapai kebahagiaan dalam kehidupan
John Dewey
Satu proses perkembangan ilmu pengetahuan
Maria Montessori
Mengembangkan JERI pada kanak-kanak

KONSEP FALSAFAH PENDIDIKAN
Falsafah pendidikan:
·        Panduan/ arah tuju/ pedoman terhadap pendidikan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan:
·        Menjadi dasar dan pertimbangan Matlamat Pendidikan Negara
·        Menjadi rujukan membantu para pendidk memahami pendidikan
CABANG-CABANG PENDIDIKAN (M.A.E.L)
METAFIZIK
Berkaitan dengan kajian reality,
Kajian yang bersifat mutlak dan mengenai asal usul
Basically, it’s about duniawi & also alam ghaib 
Onto = Wujud, Kewujudan Tuhan sebagai pencipta
EPISTEMOLOGI
Berkaitan dengan kajian ilmu,
A.K.A. Teori Pengetahuan,
Mengkaji ilmu pengetahuan melalui panca indera dan akal fikiran seperti melihat, mendengar dan hati.
AKSIOLOGI
Berkaitan dengan kajian nilai,
Axion= Nilai, Logos=Nilai, Teori mengenai nilai,
Menyoal bagaimana manusia menggunakan ilmunya,
Terbahagi kepada dua:
·        Etika = Adat/ Kelakuan/ Moral
ü  Etika Nomatif = Kelakuan yang betul dan salah
ü  Metaetika = Mengkaji konsep asas seperti salah, baik
·        Estetika = Persepsi/Pandangan deria, Mengkaji mengenai kecantikan dan seni
LOGIK
Berkaitan dengan penaakulan bukan angan-angan kosong
ü  Logik Deduktif= Menggunakan prinsip Am untuk membuat kesimpulan
ü  Logik Induktif = Kesimpulan berasaskan perkara-perkara khusus
ü  Logik Reduktif=Tujuan menjadikan smeua pernyataan ‘benar’a tau ‘salah’.
*Perkaitan Cabang-cabang Falsafah dengan Mazhab-mazhab Falsafah*


Pendidikan Islam & Timur

Islam
Timur (Cina & India)
Barat
·        Berasaskan ajaran Al-Quran.
·        Mencintai kebijaksanaan/ pengetahuan yang sebenar bersumberkan Allah dan sunnah Rasul
·        Menurut tokoh-tokoh Islam, proses pendidikan  merupakan penyatuan semua ilmu pengetahuan
·        Dasar-dasar Pendidikan Islam:
ü  Keesaan Tuhan (Tauhid)
ü  Kepercayaan pesuruh-pesuruhNya
ü  Potensi dalam perkembangan moral/kerohanian
ü  Bertanggungjawab atas tindakan sendiri
ü  Persaudaraan sejagat antara semua umat Islam
Al-Ghazali
Pendidikan hendaklah merangkumi aspek JERI+latihan + akhlak mulia
Sumbangan: Menghasilkan kitab dalam bidang teologi, falsafah, sains dan ilmu Sufi
Mohammad Qatb
Pendidikan membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang
Amal Al-Shaibani
Melatih manusia membuat persiapan bagi kehidupan dunia & akhirat
Al-Farabi
Ilmu wahyu
·        Ayat halus(dalam tulisan)
·        Ayat kasar(seperti pokok, matahari, bulan)
·        Falsafah teori- Mengetahui berdasarkateori
·        Falsafah amalan-Berdasarkan perbuatan Rasul yang dinamakan sunnah Rasul.
Sumbangan: Neoplatonist (Plato+Aristotle+teologi), membahagikan logic kepada Takhayyul (idea) dan Thubut (bukti).

Ibn Khaldun
Pemikiran baru yang tercetus apabila sistem sosial manusia berubah merngikut kemampuannya berfikir.
Sumbangan: Menulis sejarah dunia, memfokuskan ilmu mistik dan teologi
Hamka
Pendidikan adalah suatu proses yang boleh membentuk tingkah laku yang baik, berani serta budi perkerti yang mulia.
Boleh di kategorikan dalam tiga aliran fahaman yang utama;
·        Konfusianisme dan Taoisme (China)
·        Hinduisme dan Buddhaisme,
·        Nasionalisme dan Internalisme (India).
Antara konsep & prinsip Falsafah Timur;
ü  Membolehkan seseorang untuk mencapai kebijaksanaan, mengekalkan struktur kekeluargaan.
ü  Kehidupan manusia akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah.
ü  Sikap adalah penentu kebahagiaan dan kejayaan
ü  Menusia belajar melalui pemerhatian alam semula jadi.
ü  Setiap manusia ingin memperolehi kebijaksanaan dan mencapai Nirvana.

Peranan guru; Penyampai ilmu kepada orang ramai serta menunjukkan contoh yang baik serta cara hidup yang betul.
























Konfusianisme (Confucius)
Menggunakan strategi perbincangan dalam menyampaikan pelajaran, memupuk tingkah laku yang baik.
Guru: Mengembangkan potensi murid agar cemerlang.
Taoisme (Lao Zi)
Etika berdasarkan ilmu yang terikat dengan reality kehidupan semula jadi.
Dao: Teori
Dae: Pratikal
Hinduisme
-Terikat dengan Vedas= Ilmu Suci.
-Moksa= terlepas daripada penderitaan jika mampu melepasi penderitaan belenggu nafsu.
-Amalan Yoga= Mendisiplinkan fizikal& mental.
-Kehidupan terikat dengan karma.
-Dharma=Peraturan-perturan yang perlu diikuti dalam sistem Kasta.
-Kehidupan semula jika tidak mengikuti ajaran.
Buddhisme (Gautama Buddha)
-Semua hidupan akan mengalami penderitaan untuk menuju kesejahteraan, penghapusan nafsu diri adalah untuk melepaskan diri daripada penderitaan.
-Prinsip Ahimsa: Tanpa keganasan, membunuh beda hidup termasuk serangga akan membawa karma buruk
Nasionalisme dan Internasionalisme
(Rabinranath Tagore)
-Proses melahirkan  insane yang berfikiran  sempurna dalam semua aspek kehidupan (JERI)
-Pendidikan nasionalisme: Menanam ideal-ideal dan tradisi negara berlandaskan sejarah, geografi dan sastera dan situasi semasa.
-Pendidikan Internasionalisme: Memupuk hubungan baik, persahabatan dan kemanan di antara semua negara berdasarkan pengetahuan sebenar daripada pengkaji pengalaman kehidupan.
RUMUSAN

Membentuk dan memperkembangankan insan supaya menjadi muslim;
·        Berilmu
·        Beramal soleh
·        Berperibadi mulia
·        Hamba dan khalifah Allah S.W.T. yang bertakwa yang berlandaskan Al-Quran dan as-Sunnah.
·        Taat kepada Allah S.W.T
·        Melahirakan generasi yang seimbang duniawi dan ukhrawi



Implikasi perkembangan pendidikan di Malaysia
1.     Pelajar:
ü  Membentuk pelajar sebagai insan yang cemerlang dari segi JERIS
ü  Pelajar yang menghormati satu sama lain tanpa mengira bangsa
ü  Mematangkan fikiran dengan kejadian fenomena alam
ü  Penumpuan kemahiran kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis


2.     Golongan pendidik:
ü  Membentuk pendidik yang professional
ü  Berubah peribadi kearah positif
ü  Merancang strategi PdP untuk melahirkan insan yang bersahsiah
ü  Membuat inovasi terhadap pendidikan
ü  Menigkatkan kecemerlangan diri selari dengan perubahan sistem pendidikan
ü  Pendidik lebih kreatif & kritis berkeperluan semasa
ü  Kaedah pembelajaran yang lebih efektif menggunakan teknologi terkini
ü  Mendorong menguasai teknologi kerana berdepan dengan alaf baru.

3.     Kurikulum:
ü  Menekankan pendidikan berdasarkan teori dan pratik.
ü  Melahirkan insan yang seimbang dari segi JERIS
ü  Memupuk budaya sains & teknologi
ü  Menekankan untuk melahirkan insan yang berkeyakinan diri dan berdikari.
ü  Mengasah potensi dan kebolehan pelajar
ü  Tidak berteraskan peperiksaaan semata-mata kerana melibatkan sesi amali dan pratikal.


4.     Institusi Pendidikan:
ü  Kemudahan asas di sekolah/institusi mencukupi dan sesuai bagi aktiviti berpusatkan murid-murid
ü  Iklim/ budaya sekolah/ budaya ilmu sesuai untuk melahirkan insan yang harmonis
ü  Teknikal dan vokasional diberi keutamaan dan berterusan.




Perkembangan Pendidikan di Malaysia
SEBELUM MERDEKA (1400-1956) dibahagikan kepada dua fasa, Zaman Kolonialisme British & pendidikan semasa kolonialisme British.

SELEPAS MERDEKA

Fasa 1
Sistem Pendidikan Pondok
-Permulaan abad-20
-Pattani, Selatan Thailand
-Di Tanah Melayu, Kelantan
-Pondok Tok Pulai Condong, 820 M
-Pondok Tok Bachok 1990
-Pondok Hj. Abd. Malik Tumpat
-Pondok Kubang Pasu, K.B.,1900.
-Tiga kali sehari, pagi lepas Subuh, Petang lepas Zohor, Malam lepas Maghrib hingga Isyak.

Fasa 2

Peringkat Pertama
-Pendidikan rendah
-Pendidikan menengah
-Latihan penguruan
-Pendidikan Vokasional & teknik
-Pendidikan tinggi

Sistem Pendidikan Vernakular
-Dasar pecah perintah
-Sekolah vernakular Melayu
-Sekolah Vernakular Cina
-Sekolah Vernakular Tamil

Laporan Cheeseman 1945
-untuk membaiki pendidikan
-menyatukan
Sekolah pelbagai aliran mengikut satu sukatan yang sama
-penyatuan kaum
-Selepas MU dimansuhkan, laporan ini pupus
Laporan Barnes
1950
-menyatupadukan bangsa melalu sekolah rendah
-mendapat tentangan hebat daripada kaum Cina
Laporan Fenn-Wu
-Mengkaji sekolah vernacular Cina
-ditolak kerana tidak dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin Melayu
Ordinan Pelajaran
1952
-Jawatankuasa Penasihat Pusat pendidikan
-Mengkaji pendapat-pendapat yang bercanggah
-tidak mendapat sambutan
Laporan/Penyata Razak
-dipengerusikan oleh Menteri Pelajaran Malaysia
-9 orang Melayu
-6 bukan orang Melayu
-megutamakan perpaduan negara sebagai satu matlamat
*baca cadangan-cadangan*

Laporan Rahman Talib
-mengakaji semula penyata Razak
Akta Pendidikan 1961
-berdasarkan cadangan-cadangan yang Laporan Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957
-Dasar pendidikan ini disemak semula dan menghasilkan Laporan Rahman Talib
Laporan Aminuddin Baki 1964

Laporan Jawatankuasa Kabinet
-dibentuk daripada maklum balas 1979 Jawatankuasa cabinet 1974
-dipengerusikan Dr.Mahathir
-dibentuk daripada rusuhan 13 Mei 1969
-pembentukanRukunegara 1970
-Pelancaran Dasar Ekonomi Baru 1970
-mengkaji semula matlamat dan kesan terhadap sistem pendidikan
Akta Pendidikan 1996
-Lanjutan daripada Akta Pendidikan 1961
-menggubalkan undang-undang untuk memperluas skop
-memperkenalkan perundangan mengenai pendidikan
PIPP 2006-2010
*Pelan Induk  Pembangunan Pendidikan*


Laporan Razak
Laporan Rahman  Talib 1960
Laporan Aminuddin Baki 1964
ü  Memupuk perpaduan
ü  Menghasilkan tenaga kerja yang berkualiti
ü  Menyemak Penyata Razak 1956
ü  Memperbaiki sistem pendidikan di TM
ü  Menghapuskan semua sekolah rendah yang menggunakan bahasa ibunda
ü  Sekolah digantikan dengan sekolah kebangsaan & jenis kebangsaan bagi mencapai perpaduan nasional.

Mengkaji sistem pendidikan pelbagai jurusan bagi sekolah rendah & menengah bagi menggantikan pelajaran lanjutan yang telah dimansuhkan.

Ø  Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan
Ø  Melahirkan Perpaduan antara kaum
Ø  Merapatkan jurang perbezaan antara kaum
Ø  Menyediakan kemudahan pendidikan

Ø  Pendidikan percuma di sekolah rendah
Ø  Kenaikan darjah secara automatic sehingga tingaktan 3
Ø  Peperiksaan Penilaian Rendah Darjah 5
Ø  Pendidikan moral dititikberatkan
Ø  Pendidikan teknik & vokasional diperkasakan
Ø  Pelajaran Agama Islam diajar jika mempunyai 5 orang pelajar atau lebih.
Ø  Nazir ditugaskan untuk mengawal mutu pelajaran.

Ø  Umur berhenti sekolah dinaikkan kepada 15 tahun.
Ø  Pelajarna menengah rendah dinaikkan hingga 3 tahun.
Ø  Pelbagai jenis kursus perlu diperkenalkan supaya dapat melahirkan pelbagai tenaga kemahiran.
Ø  Menyediakan pelbagai peluang pekerjaan selepas tamat pengajian.
Ø  Memperkenalkan sekolah teknik.


Implikasi,
·        Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa penghantar
·        Pelajaran percuma kepada semua sekolah rendah
·        Peningkatan dalaml bilangan murid sekolah Inggeris
·        Peperiksaan awam kepada murid sekolah menengah menggunakan bahasa rasmi
·        Semua calon mesti lulus bahasa Melayu sebelum ke sekolah menengah
·        Kelas peralihan bagi Cina& Tamil ke sekolah menengah aliran Melayu & Inggeris
·        Kenaikan darjah automatic bagi semua sekolah bantuan kerajaan
·        9 tahun, 6 tahun rendah, 3 tahun menengah peluang pendidikan disediakan
·        Matapelajaran akhlak diperkenalkan bagi yang Islam, non-muslim pendidikan moral
·        Sekolah Pelajaran Lanjutan dimansuhkan to Sistem Aneka Jurusan (1965).


Mengabdikan Laporan Razak & menggariskan hasrat sistem pendidikan kebangsaan sekarang.



Laporan Cheeseman 1945
Laporan Barnes 1950
Laporan Fenn-Wu
Percubaan pertama untuk menyusun semula polisi pendidikan di bawah pentadbiran MU.
ü  Menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan untuk kaum Melayu
ü  Mengesyorkan agar seluruh sistem pendidikan dirombak semula
ü  Menentang Laporan Barnes,
ü  Mengakaji semula sekolah vernakular Cina
ü  Dr.W.O. Fenn & Dr.Wu Teh

·        Pendidikan asas percuma diberikan kepada kanak-kanak yang mengikuti sekolah vernakular rendah.
·        Murid di sekolah rendah berpeluang  mempelajari  bahasa Inggeris.
·        Menubuhkan dua jenis sekolah menengah
·        Pendidikan Vokasional dilaksanakan.





·        Semua sekolah vernakular dibubarkan to sekolah kebangsaan
·        Kanak-kanak 6-12 tahun yang menerima pendidikan kebangsaan diberikan pendidikan percuma.
·        Menggunakan bahasa Inggeris & Melayu sebagai bahasa penghantar.
·        Tamat sekolah rendah boleh meneruskan ke sekolah menengah which menggunakan bahasa Inggeris sebagai penghantar.
·        Membina sekolah vokasional.
·        Merombak kurikulum asal
·        Mendirikan Maktab Perguruan


·        Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, Bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaan tetapi Cina jug aperlu diberi peluang.
·        Galakkan diberi kepada orang Cina untuk menguasai bahasa Melayu dan Inggeris
·        Guru terlatih bagi sekolah Cina tidak mencukupi.
·        Orang Cina digalakkan untuk menguasai ketiga-tiga bahasa.
·        Kerajaan patut menambah kewangan untuk pentadbiran sekolah Cina
·        Buku teks Cina perlu disemak dan dimasukkan unsur-unsur kebudayaan Cina.

Ø  Tidak dapat dilaksanakan keran kerajaan sibuk dalam pemulihan sekolah yang musnah dalam peperangan.

Ø  Mendapat tentangan hebat terutama kaum Cina kerana berpendapat menhapuskan bahasa dan kebudayaan mereka.


Ordinan Pelajaran 1952
Akta Pendidikan 1961
Akta Pendidikan 1996
Mengkaji Laporan Barnes & Laporan Fenn-Wu
- berdasarkan cadangan-cadangan yang Laporan Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957
- Dasar pendidikan ini disemak semula dan menghasilkan Laporan Rahman Talib

Memantapkan sistem pendidikan kebangsaan sejajar dengan kehendak dan cita-cita negara Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan

ü  Penggunaan bahasa Melayu & Inggeris secara ansur-ansur di sekolah vernakular Melayu
ü  Penggunaan tiga bahasa di sekolah Cina & India sehingga diserapkan di sekolah kebangsaan
ü  Menghadkan kemasukan sekolah Inggeris
ü  Penubuhan sekolah menengah vokasional
Aspek
Huraian
Sistem Pendidikan Kebangsaan
-Rendah
-Menengah Rendah
-Mengah Atas
-Institusi Pendidikan
Kedudukan Bahasa Kebangsaan
Bahasa penghantar
Pengajaran Bahasa Cina& Tamil
-Jika ada permintaan 15 orang parents
-Munasabah & pratik.
Pengajaran Agama Islam
Diwajibkan jika ada 15 orang atau lebih.
ü  Memperluaskan skop & memperkenalkan perundangan mengenai pendidikan
ü  Memantapkan sistem pendidikan kebangsaan
ü  Memperkukuh bahasa Kebangsaan
ü  Menyelaras semua jenis kurikulum kategori sekolah melalui kurikulum kebangsaan
ü  Menggunakan sistem penilaian dan peperiksaan yang sama
ü  Mempertingkat pendidikan teknikal

Ø  Sekolah Bestari
Ø  Kelas Intervensi Membaca dan Menulis (KIA2M)

Tidak dapat dijalankan kerana kekurangan wang.

Setelah dilaksanakan melebihi 35 tahun, terdapat banyak kekurangan dan perlu disemak semula.



1 comment:

  1. Terima kasih atas maklumat yang padat dan bernas! Singgahlah ke blog saya. :)

    ReplyDelete