KONSEP ASAS FALSAFAH
|
||||||||||
Konsep
Asas Falsafah
·
Falsafah
= Perihal Mencintai Kebijaksanaa (Kuno, Yunani)
·
Tugas
seorang falsafah,
1. Menilai kehidupan manusia dan pengalaman
manusia dengan cara menganalisis dan memberi intrepretasi
2. Mencari rumusan secara keseluruhan
·
Russel
– Teologi dan Sains which menggunakan taakulan dan logic
·
Fung
Yu-Lan – Reflektik yang sistematik
·
E.D.
Miller – Berfikir secara rasional dan kritis terhadap perkara-perkara yang
penting
·
Immanuel
Kant – Bukan menentukan praturan tetapi menganalisis pendapat peribadi
·
Sharifah
Alwiah Alsagoff – Pertimbangan dan andaian terhadap perkara-perkara penting
·
Hu Jun
– Disiplin
Kesimpulan,
ü Falsafah is pemikiran/ pandangan yang kritis,
benar, bernas dan rasional.
ü Tujuan : Memberi bukti dan memberi arah tuju/
pedoman untuk perkara-perkara penting dalam kehidupan
|
||||||||||
Konsep
Pendidikan
Ø Latin = Edecere = Membimbing/ Melatih
Ø Pendidikan: Aktiviti-aktiviti yang merangkumi
perkembangan dan pembentukan ilmu, kemahiran jasmani dan semangat manusia.
Ø Aktiviti yang mempunyai objektif, rancangan
dan organisasi untuk mendidik manusia menjadi insan yang berilmu, berakhlak
dan berkemahiran.
|
||||||||||
Pandangan
Tokoh-tokoh terhadap Pendidik
|
||||||||||
KONSEP
FALSAFAH PENDIDIKAN
Falsafah
pendidikan:
·
Panduan/
arah tuju/ pedoman terhadap pendidikan
|
||||||||||
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan:
·
Menjadi
dasar dan pertimbangan Matlamat Pendidikan Negara
·
Menjadi
rujukan membantu para pendidk memahami pendidikan
|
||||||||||
CABANG-CABANG
PENDIDIKAN (M.A.E.L)
|
||||||||||
*Perkaitan
Cabang-cabang Falsafah dengan Mazhab-mazhab Falsafah*
|
Pendidikan Islam & Timur
Islam
|
Timur (Cina & India)
|
Barat
|
||||||||||||
·
Berasaskan
ajaran Al-Quran.
·
Mencintai
kebijaksanaan/ pengetahuan yang sebenar bersumberkan Allah dan sunnah Rasul
·
Menurut
tokoh-tokoh Islam, proses pendidikan
merupakan penyatuan semua ilmu pengetahuan
·
Dasar-dasar
Pendidikan Islam:
ü
Keesaan
Tuhan (Tauhid)
ü
Kepercayaan
pesuruh-pesuruhNya
ü
Potensi
dalam perkembangan moral/kerohanian
ü
Bertanggungjawab
atas tindakan sendiri
ü
Persaudaraan
sejagat antara semua umat Islam
|
Boleh di kategorikan dalam tiga aliran
fahaman yang utama;
·
Konfusianisme dan Taoisme (China)
·
Hinduisme dan Buddhaisme,
·
Nasionalisme dan Internalisme (India).
Antara konsep & prinsip Falsafah Timur;
ü Membolehkan
seseorang untuk mencapai kebijaksanaan, mengekalkan struktur kekeluargaan.
ü Kehidupan
manusia akan menjadi lebih baik jika mereka sanggup berubah.
ü Sikap
adalah penentu kebahagiaan dan kejayaan
ü Menusia
belajar melalui pemerhatian alam semula jadi.
ü Setiap
manusia ingin memperolehi kebijaksanaan dan mencapai Nirvana.
Peranan guru; Penyampai ilmu kepada orang
ramai serta menunjukkan contoh yang baik serta cara hidup yang betul.
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
RUMUSAN
Membentuk dan memperkembangankan insan supaya
menjadi muslim;
·
Berilmu
·
Beramal
soleh
·
Berperibadi
mulia
·
Hamba
dan khalifah Allah S.W.T. yang bertakwa yang berlandaskan Al-Quran dan
as-Sunnah.
·
Taat
kepada Allah S.W.T
·
Melahirakan
generasi yang seimbang duniawi dan ukhrawi
|
||||||||||||||
Implikasi perkembangan pendidikan di Malaysia
1.
Pelajar:
ü Membentuk pelajar sebagai insan yang
cemerlang dari segi JERIS
ü Pelajar yang menghormati satu sama lain tanpa
mengira bangsa
ü Mematangkan fikiran dengan kejadian fenomena
alam
ü Penumpuan kemahiran kemahiran berfikir secara
kreatif dan kritis
2.
Golongan
pendidik:
ü
Membentuk
pendidik yang professional
ü
Berubah
peribadi kearah positif
ü
Merancang
strategi PdP untuk melahirkan insan yang bersahsiah
ü
Membuat
inovasi terhadap pendidikan
ü
Menigkatkan
kecemerlangan diri selari dengan perubahan sistem pendidikan
ü
Pendidik
lebih kreatif & kritis berkeperluan semasa
ü
Kaedah
pembelajaran yang lebih efektif menggunakan teknologi terkini
ü
Mendorong
menguasai teknologi kerana berdepan dengan alaf baru.
3.
Kurikulum:
ü Menekankan pendidikan berdasarkan teori dan
pratik.
ü Melahirkan insan yang seimbang dari segi
JERIS
ü Memupuk budaya sains & teknologi
ü Menekankan untuk melahirkan insan yang
berkeyakinan diri dan berdikari.
ü Mengasah potensi dan kebolehan pelajar
ü Tidak berteraskan peperiksaaan semata-mata
kerana melibatkan sesi amali dan pratikal.
4.
Institusi
Pendidikan:
ü Kemudahan asas di sekolah/institusi mencukupi
dan sesuai bagi aktiviti berpusatkan murid-murid
ü Iklim/ budaya sekolah/ budaya ilmu sesuai
untuk melahirkan insan yang harmonis
ü Teknikal dan vokasional diberi keutamaan dan
berterusan.
|
Perkembangan Pendidikan di Malaysia
SEBELUM MERDEKA (1400-1956) dibahagikan
kepada dua fasa, Zaman Kolonialisme British
& pendidikan semasa kolonialisme British.
|
SELEPAS
MERDEKA
|
||||||||||||||||||||||||||
|
|
Laporan Razak
|
Laporan Rahman Talib 1960
|
Laporan Aminuddin Baki 1964
|
ü Memupuk perpaduan
ü Menghasilkan tenaga
kerja yang berkualiti
|
ü Menyemak Penyata Razak 1956
ü Memperbaiki sistem pendidikan di TM
ü Menghapuskan semua sekolah rendah yang
menggunakan bahasa ibunda
ü Sekolah digantikan dengan sekolah kebangsaan
& jenis kebangsaan bagi mencapai perpaduan nasional.
|
Mengkaji
sistem pendidikan pelbagai jurusan bagi sekolah rendah & menengah bagi
menggantikan pelajaran lanjutan yang telah dimansuhkan.
|
Ø Bahasa Melayu
sebagai Bahasa Kebangsaan
Ø Melahirkan
Perpaduan antara kaum
Ø Merapatkan jurang
perbezaan antara kaum
Ø Menyediakan
kemudahan pendidikan
|
Ø
Pendidikan
percuma di sekolah rendah
Ø
Kenaikan
darjah secara automatic sehingga tingaktan 3
Ø
Peperiksaan
Penilaian Rendah Darjah 5
Ø
Pendidikan
moral dititikberatkan
Ø
Pendidikan
teknik & vokasional diperkasakan
Ø
Pelajaran
Agama Islam diajar jika mempunyai 5 orang pelajar atau lebih.
Ø
Nazir
ditugaskan untuk mengawal mutu pelajaran.
|
Ø
Umur
berhenti sekolah dinaikkan kepada 15 tahun.
Ø
Pelajarna
menengah rendah dinaikkan hingga 3 tahun.
Ø
Pelbagai
jenis kursus perlu diperkenalkan supaya dapat melahirkan pelbagai tenaga
kemahiran.
Ø
Menyediakan
pelbagai peluang pekerjaan selepas tamat pengajian.
Ø
Memperkenalkan
sekolah teknik.
|
Implikasi,
·
Bahasa Kebangsaan
sebagai bahasa penghantar
·
Pelajaran
percuma kepada semua sekolah rendah
·
Peningkatan
dalaml bilangan murid sekolah Inggeris
·
Peperiksaan
awam kepada murid sekolah menengah menggunakan bahasa rasmi
·
Semua
calon mesti lulus bahasa Melayu sebelum ke sekolah menengah
·
Kelas
peralihan bagi Cina& Tamil ke sekolah menengah aliran Melayu &
Inggeris
·
Kenaikan
darjah automatic bagi semua sekolah bantuan kerajaan
·
9 tahun, 6
tahun rendah, 3 tahun menengah peluang pendidikan disediakan
·
Matapelajaran
akhlak diperkenalkan bagi yang Islam, non-muslim pendidikan moral
·
Sekolah
Pelajaran Lanjutan dimansuhkan to Sistem Aneka Jurusan (1965).
|
||
Mengabdikan
Laporan Razak & menggariskan hasrat sistem pendidikan kebangsaan sekarang.
|
Laporan Cheeseman 1945
|
Laporan Barnes 1950
|
Laporan Fenn-Wu
|
Percubaan pertama untuk menyusun semula polisi
pendidikan di bawah pentadbiran MU.
|
ü Menyemak dan memperbaiki keadaan pendidikan
untuk kaum Melayu
ü Mengesyorkan agar seluruh sistem pendidikan
dirombak semula
|
ü Menentang Laporan Barnes,
ü Mengakaji semula sekolah vernakular Cina
ü Dr.W.O. Fenn & Dr.Wu Teh
|
·
Pendidikan asas percuma diberikan kepada
kanak-kanak yang mengikuti sekolah vernakular rendah.
·
Murid di sekolah rendah berpeluang mempelajari
bahasa Inggeris.
·
Menubuhkan dua jenis sekolah menengah
·
Pendidikan Vokasional dilaksanakan.
|
·
Semua
sekolah vernakular dibubarkan to sekolah kebangsaan
·
Kanak-kanak
6-12 tahun yang menerima pendidikan kebangsaan diberikan pendidikan percuma.
·
Menggunakan
bahasa Inggeris & Melayu sebagai bahasa penghantar.
·
Tamat
sekolah rendah boleh meneruskan ke sekolah menengah which menggunakan bahasa
Inggeris sebagai penghantar.
·
Membina
sekolah vokasional.
·
Merombak
kurikulum asal
·
Mendirikan
Maktab Perguruan
|
·
Bahasa
Melayu sebagai bahasa rasmi, Bahasa Inggeris sebagai bahasa kebangsaan tetapi
Cina jug aperlu diberi peluang.
·
Galakkan
diberi kepada orang Cina untuk menguasai bahasa Melayu dan Inggeris
·
Guru terlatih
bagi sekolah Cina tidak mencukupi.
·
Orang Cina
digalakkan untuk menguasai ketiga-tiga bahasa.
·
Kerajaan
patut menambah kewangan untuk pentadbiran sekolah Cina
·
Buku teks
Cina perlu disemak dan dimasukkan unsur-unsur kebudayaan Cina.
|
Ø
Tidak dapat dilaksanakan keran kerajaan sibuk
dalam pemulihan sekolah yang musnah dalam peperangan.
|
Ø Mendapat tentangan hebat terutama kaum Cina
kerana berpendapat menhapuskan bahasa dan kebudayaan mereka.
|
Ordinan Pelajaran 1952
|
Akta Pendidikan 1961
|
Akta Pendidikan 1996
|
||||||||||
Mengkaji Laporan Barnes & Laporan Fenn-Wu
|
- berdasarkan
cadangan-cadangan yang Laporan Penyata Razak 1956 dan Ordinan Pelajaran 1957
- Dasar
pendidikan ini disemak semula dan menghasilkan Laporan Rahman Talib
|
Memantapkan
sistem pendidikan kebangsaan sejajar dengan kehendak dan cita-cita negara
Malaysia menjadi pusat kecemerlangan pendidikan
|
||||||||||
ü Penggunaan bahasa
Melayu & Inggeris secara ansur-ansur di sekolah vernakular Melayu
ü Penggunaan tiga
bahasa di sekolah Cina & India sehingga diserapkan di sekolah kebangsaan
ü Menghadkan
kemasukan sekolah Inggeris
ü Penubuhan sekolah
menengah vokasional
|
|
ü
Memperluaskan
skop & memperkenalkan perundangan mengenai pendidikan
ü
Memantapkan
sistem pendidikan kebangsaan
ü
Memperkukuh
bahasa Kebangsaan
ü
Menyelaras
semua jenis kurikulum kategori sekolah melalui kurikulum kebangsaan
ü
Menggunakan
sistem penilaian dan peperiksaan yang sama
ü
Mempertingkat
pendidikan teknikal
Ø
Sekolah Bestari
Ø
Kelas Intervensi Membaca dan Menulis
(KIA2M)
|
||||||||||
Tidak
dapat dijalankan kerana kekurangan wang.
|
Setelah
dilaksanakan melebihi 35 tahun, terdapat banyak kekurangan dan perlu disemak
semula.
|
Terima kasih atas maklumat yang padat dan bernas! Singgahlah ke blog saya. :)
ReplyDelete