Perkembangan Kognitif
Tajuk
|
Teori
Piaget
|
Teori
Vygotsky
|
Pengenalan
|
ü Ahli psikologi Switzerland
ü Menjelaskan tentang kaedah manusia
mempersepsi ilmu dan membina
ü Menjelaskan bagaimana minda manusia membina
1. Skemata
2. Asimilasi & Akomodasi
3. Menjelaskan teori perkembagan melalui
peringkat-peringkat
·
Pemikiran
akan berubah secara menyeluruh selepas lahir sehingga mencapai kematangan
kerana manusia akan cuba mengadaptasi dan memahami perubahan-perubahan
persekitaran yang berlaku di sekeliling
Empat
faktor yang saling berkait yang mempengaruhi proses pemikiran individu:
·
Kematangan
biologi (baka/genetic)
·
Interaksi
with surroundings (Meneroka, menguji, memerhati dan menyusun maklumat yang
didapati)
·
Pengalaman
sosial (Pergaulan dengan orang-orang sekitar)
·
Keseimbangan
(Proses untuk mengadaptasi)
|
Ø
Lev
Semenovich Vygotsky
Ø
Ahli
psikologi Russia
Ø
Ahli
perubatan> Undang-undang>Sastera
Perkembangan berlaku dalam persekitaran
sosio budaya yang mempengaruhi tingkahlaku dam pemikiran inidividu.
Dua faktor
utama menurut Vygotsky;
·
Interaksi
sosial
·
Kemahiran
berbahasa
Menurut
Vygotsky,
§
Pemikiran
kanak-kanak berkembang akibat berinteraksi dengan orang lain.
§
Pergaulan
diantara kanak-kanak dengan orang yang lebih berpengetahuan daripadanya.
Conclusion is, interaksi dengan orang>Mendapat
maklumat> Menggunakan maklumat tersebut kepada situasi yang lain pada masa
akan datang.
Menurut
teori Vygotsky, terdapat dua peringkat iaitu;
ü
Peringkat
Sosial: Maklumat dan pengetahuan individu
daripada persekitaran
ü
Peringkat
Individu (peribadi): Maklumat daripada interaksi sosial dengan kefahaman
(peribadi). Maklumat boelh menukat schemata individu.
|
Menurut Teori Piaget,
Ø
Skema=Perwakilan
menta/ struktur kognitif kepada pengetahuan dan pengalaman yang diperoleh (Santrock,
2012). Berkembang dan bertambah kompleks
Ø
Asimilasi
dan Akomodasi=Pembinaan skema melalui asimilasi dan akomodasi
Ø
Organisasi=
Penyusunan skema kepada lebih kompleks.
Ø
Proses
keseimbangan= Mekanisme yang digunakan
untuk mengalih satu tahap pemikiran kepada tahap yang lebiht tinggi
Peringkat-peringkat Perkembangan Kognitif
|
|||||||||||||
Peringkat Sensorimotor
(0-2 tahun)
|
|
||||||||||||
Peringkat Pra-Operasi
(2-7 tahun)
|
Mempunyai
egosentrik pada tahap ini.
Implikasi terhadap PdP;
ü
Menggunakan
BBM yang konkrit
ü
Arahan
pendek dan desertai contoh
ü
Berhati-hati
dengan penggunaan kata suatu perkataan boleh membawa pelbagai maksud
ü
Peluang
“hands-on” on something to kembangkan kemahiran
ü
Menyediakan
pengalaman pembelajaran yang pelbagai
|
||||||||||||
Peringkat
Operasi Konkrit
(7-11 tahun)
|
Implikasi terhadap PdP;
ü Penggunaan bahan konkrit dalam yang menarik
ü Beri peluang kanka-kanak memanipulasi dan
menguji objek-objek yang diajar
ü Mempastikan pembentangan dan pembacaaan
tersusun. Beri peluang kanak-kanak meluahkan idea.
ü Berikan contoh berkait dengan pengalaman
mereka sendiri untuk perkara-perkara yang kompleks
ü Memperkenalkan soalan-soalan yang berbentuk
penyelesaian masalah yang memerlukan pemikiran logic dan analitik.
|
||||||||||||
Peringkat Operasi Formal
(11 tahun keatas)
|
Implikasi terhadap PdP;
ü
Gunakan
bahan yang konkrit untuk menerangkan perkara yang kompleks
ü
Beri
peluang pelajar untuk meneroka alternative penyelesaian dan membuat
hipotesis. Bimbing untuk membuat andaian
dan teroka jalan penyelesaian.
ü
Galakkan
berfikir secara kritis dan kreatif
ü
Beri
peluang pelajar menyelesaikan masalah dan nyatakan sebab
ü
Kemukakan
konsep yang luas dan tidak hanya bergantung pada fakta.
|
Menurut Teori Vygotsky,
Konsep
|
||||
Zon Perkembangan Proksimal
|
Istilah ini digunakan untuk menerangkan
bagaimana perkara-perkara yang sukar boleh dilakukan oleh kanak-kanak dengan
bimbingan orang-orang dewasa/ rakan sebaya yang lebih mahir.
|
|||
Scaffholding (perancah)
|
Scaffholding= Mengubahsuai tahap sokongan
yang diberikan.
ü Apabila mengajar kemahiran baru/ kemahiran
yang sukar, akan diberi bimbingan
penuh tetapi jika pelajar sudah mula memahami, bimbingan yang diberikan akan
berkurangan. (Santrock, 2007).
ü Berkomunikasi dengan orang yang lebih mahir
atau berkomunikasi dengan diri sendiri.
ü Bercakap pada diri sendiri digalakkan.
ü Suara hati dan menjadi pendorong mutlak
apabila dewasa.
ü Kanak-kanak
yang suka bercakap sendiri memeberi impak yang baik kepada diri mereka.
|
|||
Implikasi Teori Vygotsky ke atas PdP
|
ü
Penilaian
perlu difokuskan untuk menentukan Zon Perkembangan Proksimal setiap
kanak-kanak agar dapat memberikan latihan mengikut tahap kesukaran.
ü
Gunakan
Zon Perkembangan Proksimal dalam PdP sebagai pandauan objektif.
ü
Beri
galakan dan semangat supaya mencapai objektif.
ü
Mengalakkan
bantuan daripada rakan sebaya yang sudah mahir.
ü
Galakkan
kanak-kanak bercakap sendirr dalam menyelesaikan masalah.
|
Teori Psikososial Erik Erikson
Peringkat
|
Tahap Umur
|
Huraian
|
Implikasi terhadap proses PdP
|
Asas
kepercayaan X Asas ketidakpercayaan
|
0-1 (Bayi)
|
ü Bayi perlu
mempunyai hubungan yang erat, mendapat kasih sayang dan kepercayaan daripada
penjaga,
ü Tidak perlu menuruti
segala kehandak kanak-kanak, akan cenderung untuk sukar menyesuaikandi diri
ü Asuhan seimbang dan
tekal
ü Sekiranya gagal,
ketidakpercayaan akan timbul.
|
ü Rutin bilik darjah berkala perlu diberikan
supaya
ü Memberi layanan mesra dan mengambil berat
agar dapat memberi kasih sayang dan perhatian yang secukupnya dan berterusan
ü Sistem rakan sebaya, seorang rakan
bertindak untuk membantu
|
Autonomi
X Keraguan
|
1-3
(Bayi/ Kanak-kanak)
|
ü Lebih tertumpu
kepada perkembangan fizikal
ü Sekirannya berjaya
menerima sokongan dan menimbulkan rasa percaya kepada keupayaan diri
ü Sekiranya gagal,
maka mula ragu-ragu terhadap keupayaan diri mereka.
ü Kawalan yang ketat
dan kerap memberi dendaan akan menjadikan kanak-kanak tersebut takut
|
ü
Beri
perluang dan sokongan
ü
Pendedehan
kemahiran bersesuaian dengan kebolehan & kemantangan kanak-kanak
ü
Pastikan
persekitaran selamat
ü
Jangan
menghukum kanak-kanak jika tersalah langkah kerana mengurangkan rasa autonomi
& menambah keraguan
|
Inisiatif X Rasa
bersalah
|
4-5 (Kanak-kanak)
|
ü Kanak-kanak cuba
berdirikari, inisiatif untuk melakukan sesuatu sendiri
ü Jika gagal boleh
membawa kepada rasa bersalah
|
ü Beri pujian, konsisten dan bersesuaian
dengan tingkah laku
ü Melaksanakan kurikulum yang boleh mencapai kemahiran-kemahiran
ü Contohnya; Latihan koordinasi otot kasar
dan otot halus untuk aktiviti fizikal dan penulisan
ü Latihan minda untuk meransang perkembangan
kognitif dan berbahasa
ü Mencuba kemahiran-kemahiran dengan kaedah
bermain.
ü Galakkan mereka bertanya tentang
perkara-perkara yang baru diterokai.
|
Indurstri
X Rasa Rendah Diri
|
6-11 (Kanak-kanak)
|
ü
Industri=
Menimbulkan rasa kompetensi dan industri
ü
Kanak-kanak
perlu menguasai kemahiran-kemahiran jika melangkah kealam persekolah
ü
Jika gagal
menguasai kemahiran-kemahiran tertentu akan berasa rendah diri
|
ü
Berikan
aktivti-aktivit yang mencabar tetapi bersesuaian dengan kebolehan kanak-kanak
ü
Beri
pujian
ü
Galakkan
persaingan dengan keupayaan mereka sendiri dan bukan orang lain
ü
Mengenal
pasti pelbagai kebolehan kanak-kanak
|
Identiti
X Kekeliruan identiti
|
12-18 (Awal remaja)
|
ü Pencarian identity seperti pekerjaan,
kemahiran, sosial dalam golongan remaja
ü Mencari identity dengan membina personality
diri sendiri dan menyeimbangi kehendak dengan kehendak orang lain
ü Dalam pencarian mereka, mereka meniru
personality orang lain.
|
ü Beri peluang meneroka kebolehan diri
sendiri dengan mencuba pelbagai aktiviti
ü Mendedahkan kepada pelbagai peluang
ü Kemahiran berkomunikasi perlu didedahkan
kepada remaja
ü Galakkan gerak kerja kumpulan dan pupukan
semangat setiakawan
ü Menjemput personality-personaliti yang
berjaya
|
Keintiman
X Keasingan
|
18-35
(Remaja/ Dewasa)
|
ü
Membentuk
keintiman dengan hubunngan, menuju kea rah perkahwinan
ü
Sekiranya
gagal membawa kepada perasaan teransing & tersisih
|
ü
Berupaya
melindungi orang lain (suami/ isteri)
|
Implikasi perkembangan sosio-emosi terhadap
proses PdP
1.
Membantu
pelajar menilai permasalahan yang mereka sedang dan akan hadapi dengan cara
berbincang secara terbuka.
2.
Membantu pelajar
menilai berdasarkan perpeskif orang lain
dengan meminta murid menerangkan perspektif orang lain dan membuat simulasi.
3.
Membantu
murid menghubungkait dengan nilai dan tingkahlaku dengan memberi kesedaran
4.
Pastikan
semasa PdP mereka mendengar satu sama lain seperti dalam pembentangan sesuatu.
5.
Menunjukkan
kepekaan tentang kesedaran dan keperihatinan terhadap isu-isu moral dan nilai-nilai sejagat seperti
perbezaan undang-undang menjaga keselamatan & nilai-nilai moral.
No comments:
Post a Comment