EDUP3023 (Perkembangan Kanak-kanak)

Perkembangan Kognitif
Tajuk
Teori Piaget
Teori Vygotsky
Pengenalan
ü  Ahli psikologi Switzerland
ü  Menjelaskan tentang kaedah manusia mempersepsi ilmu dan membina
ü  Menjelaskan bagaimana minda manusia membina
1.      Skemata
2.      Asimilasi & Akomodasi
3.      Menjelaskan teori perkembagan melalui peringkat-peringkat
·        Pemikiran akan berubah secara menyeluruh selepas lahir sehingga mencapai kematangan kerana manusia akan cuba mengadaptasi dan memahami perubahan-perubahan persekitaran yang berlaku di sekeliling
Empat faktor yang saling berkait yang mempengaruhi proses pemikiran individu:
·        Kematangan biologi (baka/genetic)
·        Interaksi with surroundings (Meneroka, menguji, memerhati dan menyusun maklumat yang didapati)
·        Pengalaman sosial (Pergaulan dengan orang-orang sekitar)
·        Keseimbangan (Proses untuk mengadaptasi)

Ø  Lev Semenovich Vygotsky
Ø  Ahli psikologi Russia
Ø  Ahli perubatan> Undang-undang>Sastera
Perkembangan berlaku dalam persekitaran sosio budaya  yang mempengaruhi  tingkahlaku dam pemikiran inidividu.

Dua faktor utama menurut Vygotsky;
·        Interaksi sosial
·        Kemahiran berbahasa

Menurut Vygotsky,
§  Pemikiran kanak-kanak berkembang akibat berinteraksi dengan orang lain.
§  Pergaulan diantara kanak-kanak dengan orang yang lebih berpengetahuan daripadanya.

Conclusion is, interaksi dengan orang>Mendapat maklumat> Menggunakan maklumat tersebut kepada situasi yang lain pada masa akan datang.

Menurut teori Vygotsky, terdapat dua peringkat iaitu;
ü  Peringkat Sosial: Maklumat dan pengetahuan individu  daripada persekitaran
ü  Peringkat Individu (peribadi): Maklumat daripada interaksi sosial dengan kefahaman (peribadi). Maklumat boelh menukat schemata individu.



Menurut Teori Piaget,
Ø  Skema=Perwakilan menta/ struktur kognitif kepada pengetahuan dan pengalaman yang diperoleh (Santrock, 2012). Berkembang dan bertambah kompleks
Ø  Asimilasi dan Akomodasi=Pembinaan skema melalui asimilasi dan akomodasi
Ø  Organisasi= Penyusunan skema kepada lebih kompleks.
Ø  Proses keseimbangan= Mekanisme yang digunakan untuk mengalih satu tahap pemikiran kepada tahap yang lebiht tinggi
Peringkat-peringkat Perkembangan Kognitif

Peringkat Sensorimotor
(0-2 tahun)
Fizikal
Kognitif
Aksi refleks> Bermatlamat
Mengoordinasi maklumat deria dengan pergerakan motor
Saiz& komplesiti otak ^
Kepuasan mengenakan tindakan terhadap objek
Gigi susu mula kelihatan
Mula berfikir logik
Menunjukkan kekuatan pergerakan
Mula menggunakan imitasi
Otot halus mula berkembang: Mengenggam, mengkoordinasi mata dan tangan
Konsep pengekalan objek





Peringkat Pra-Operasi
(2-7 tahun)
Fizikal
Mental
Memegang objek dan memanipulasi objek-objek kecil
Mula merancang skema
Menunggang basikal 3 roda
Mewakili sesuatu dengan simbol mental
Melompat dan berlari
Berupaya mengingat peristiwa
Menulis huruf-huruf dan perkataan  mudah
Pemahaman melalu ciri yang boleh dilihat
Mempunyai egosentrik pada tahap ini.

Implikasi terhadap PdP;
ü  Menggunakan BBM yang konkrit
ü  Arahan pendek dan desertai contoh
ü  Berhati-hati dengan penggunaan kata suatu perkataan boleh membawa pelbagai maksud
ü  Peluang “hands-on” on something to kembangkan kemahiran
ü  Menyediakan pengalaman pembelajaran yang pelbagai

Peringkat  Operasi Konkrit
(7-11 tahun)
Fizikal
Kognitif
Pertumbuhan kemahiran psikomotor (halus& kasar)
Boleh berfikir secara konkrit walaupun still terikat dengan benda konkrit.
Pertumbuhan gigi kekal bermula
Menguasai konsep pengekalan
Kanak-kanak menghampiri akil baligh
Proses menyusun secara bersiri

Mula bersosial dengan rakan-rakan

Implikasi terhadap PdP;
ü  Penggunaan bahan konkrit dalam yang menarik
ü  Beri peluang kanka-kanak memanipulasi dan menguji objek-objek yang diajar
ü  Mempastikan pembentangan dan pembacaaan tersusun. Beri peluang kanak-kanak meluahkan idea.
ü  Berikan contoh berkait dengan pengalaman mereka sendiri untuk perkara-perkara yang kompleks
ü  Memperkenalkan soalan-soalan yang berbentuk penyelesaian masalah yang memerlukan pemikiran logic dan analitik.







Peringkat Operasi Formal
(11 tahun keatas)
Fizikal
Kognitif
Kadar perkembangan pesat (perubahan fizikal kea rah dewasa)
Berupaya melakukan proses mental (membuat andaian dan jangkaan berdasarkan fakta)
Mencapai akil baligh
Berfikir secara abstrak
Perempuan>Boys
Berupaya berfikir secara sistematik

Berupaya membuat induktif ( menaakul secara induktif & deduktif)

Egosentrik remaja

Implikasi terhadap PdP;
ü  Gunakan bahan yang konkrit untuk menerangkan perkara yang kompleks
ü  Beri peluang pelajar untuk meneroka alternative penyelesaian dan membuat hipotesis. Bimbing untuk membuat andaian  dan teroka jalan penyelesaian.
ü  Galakkan berfikir secara kritis dan kreatif
ü  Beri peluang pelajar menyelesaikan masalah dan nyatakan sebab
ü  Kemukakan konsep yang luas dan tidak hanya bergantung pada fakta.


Menurut Teori Vygotsky,
Konsep

Zon Perkembangan Proksimal
Istilah ini digunakan untuk menerangkan bagaimana perkara-perkara yang sukar boleh dilakukan oleh kanak-kanak dengan bimbingan orang-orang dewasa/ rakan sebaya yang lebih mahir.
HAD ATAS- Kemahiran-kemahiran yang sukar dicapai dan memerlukan bantuan.
ZON PERKEMBANGAN PROKSIMAL- Kemahiran-kemahiran kognitif yang dalam proses kematangan yang akan mencapai kematangan jika dibantu.
HAD BAWAH- Kemahiran-kemahiran yang boleh dicapai oleh kanak-kanak sendiri.



Scaffholding (perancah)
Scaffholding= Mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan.
ü  Apabila mengajar kemahiran baru/ kemahiran yang sukar, akan diberi  bimbingan penuh tetapi jika pelajar sudah mula memahami, bimbingan yang diberikan akan berkurangan. (Santrock, 2007).
ü  Berkomunikasi dengan orang yang lebih mahir atau berkomunikasi dengan diri sendiri.
ü  Bercakap pada diri sendiri digalakkan.
ü  Suara hati dan menjadi pendorong mutlak apabila dewasa.
ü  Kanak-kanak  yang suka bercakap sendiri memeberi impak yang baik kepada diri mereka.

Implikasi Teori Vygotsky ke atas PdP
ü  Penilaian perlu difokuskan untuk menentukan Zon Perkembangan Proksimal setiap kanak-kanak agar dapat memberikan latihan mengikut tahap kesukaran.
ü  Gunakan Zon Perkembangan Proksimal dalam PdP sebagai pandauan objektif.
ü  Beri galakan dan semangat supaya mencapai objektif.
ü  Mengalakkan bantuan daripada rakan sebaya yang sudah mahir.
ü  Galakkan kanak-kanak bercakap sendirr dalam menyelesaikan masalah.

Teori Psikososial Erik Erikson
Peringkat
Tahap Umur
Huraian
Implikasi terhadap proses PdP
Asas kepercayaan X Asas ketidakpercayaan
0-1 (Bayi)
ü  Bayi perlu mempunyai hubungan yang erat, mendapat kasih sayang dan kepercayaan daripada penjaga,
ü  Tidak perlu menuruti segala kehandak kanak-kanak, akan cenderung untuk sukar menyesuaikandi diri
ü  Asuhan seimbang dan tekal
ü  Sekiranya gagal, ketidakpercayaan akan timbul.

ü  Rutin bilik darjah berkala perlu diberikan supaya
ü  Memberi layanan mesra dan mengambil berat agar dapat memberi kasih sayang dan perhatian yang secukupnya dan berterusan
ü  Sistem rakan sebaya, seorang rakan bertindak untuk membantu
Autonomi X Keraguan
1-3
(Bayi/ Kanak-kanak)
ü  Lebih tertumpu kepada perkembangan fizikal
ü  Sekirannya berjaya menerima sokongan dan menimbulkan rasa percaya kepada keupayaan diri
ü  Sekiranya gagal, maka mula ragu-ragu terhadap keupayaan diri mereka.
ü  Kawalan yang ketat dan kerap memberi dendaan akan menjadikan kanak-kanak tersebut takut

ü  Beri perluang dan sokongan
ü  Pendedehan kemahiran bersesuaian dengan kebolehan & kemantangan kanak-kanak
ü  Pastikan persekitaran selamat
ü  Jangan menghukum kanak-kanak jika tersalah langkah kerana mengurangkan rasa autonomi & menambah keraguan
Inisiatif  X Rasa bersalah
4-5 (Kanak-kanak)
ü  Kanak-kanak cuba berdirikari, inisiatif untuk melakukan sesuatu sendiri
ü  Jika gagal boleh membawa kepada rasa bersalah


ü  Beri pujian, konsisten dan bersesuaian dengan tingkah laku
ü  Melaksanakan kurikulum yang boleh  mencapai kemahiran-kemahiran
ü  Contohnya; Latihan koordinasi otot kasar dan otot halus untuk aktiviti fizikal dan penulisan
ü  Latihan minda untuk meransang perkembangan kognitif dan berbahasa
ü  Mencuba kemahiran-kemahiran dengan kaedah bermain.
ü  Galakkan mereka bertanya tentang perkara-perkara yang baru diterokai.

Indurstri X Rasa Rendah Diri
6-11 (Kanak-kanak)
ü  Industri= Menimbulkan rasa kompetensi dan industri
ü  Kanak-kanak perlu menguasai kemahiran-kemahiran jika melangkah kealam persekolah
ü  Jika gagal menguasai kemahiran-kemahiran tertentu akan berasa rendah diri

ü  Berikan aktivti-aktivit yang mencabar tetapi bersesuaian dengan kebolehan kanak-kanak
ü  Beri pujian
ü  Galakkan persaingan dengan keupayaan mereka sendiri dan bukan orang lain
ü  Mengenal pasti pelbagai kebolehan kanak-kanak
Identiti X Kekeliruan identiti
12-18 (Awal remaja)
ü  Pencarian identity seperti pekerjaan, kemahiran, sosial dalam golongan remaja
ü  Mencari identity dengan membina personality diri sendiri dan menyeimbangi kehendak dengan kehendak orang lain
ü  Dalam pencarian mereka, mereka meniru personality orang lain.

ü  Beri peluang meneroka kebolehan diri sendiri dengan mencuba pelbagai aktiviti
ü  Mendedahkan kepada pelbagai peluang
ü  Kemahiran berkomunikasi perlu didedahkan kepada remaja
ü  Galakkan gerak kerja kumpulan dan pupukan semangat setiakawan
ü  Menjemput personality-personaliti yang berjaya
Keintiman X Keasingan
18-35
(Remaja/ Dewasa)
ü  Membentuk keintiman dengan hubunngan, menuju kea rah perkahwinan
ü  Sekiranya gagal membawa kepada perasaan teransing & tersisih
ü  Berupaya melindungi orang lain (suami/ isteri)


Implikasi perkembangan sosio-emosi terhadap proses PdP
1.      Membantu pelajar menilai permasalahan yang mereka sedang dan akan hadapi dengan cara berbincang secara terbuka.
2.      Membantu pelajar menilai berdasarkan perpeskif  orang lain dengan meminta murid menerangkan perspektif orang lain dan membuat simulasi.
3.      Membantu murid menghubungkait dengan nilai dan tingkahlaku dengan memberi kesedaran
4.      Pastikan semasa PdP mereka mendengar satu sama lain seperti dalam pembentangan sesuatu.
5.      Menunjukkan kepekaan tentang kesedaran dan keperihatinan terhadap  isu-isu moral dan nilai-nilai sejagat seperti perbezaan undang-undang menjaga keselamatan & nilai-nilai moral.



                                                                                                          


No comments:

Post a Comment